Motoparaplāns
Jautājumi un atbildes
Kas ir paramotors un motoparaplāns?
Paramotors ir motoparaplāna daļa - agregāts, kas rada vilkmi un kurā pilots sēž lidojuma laikā.
Motoparaplāns ir viss lidaparāts kopumā - gan paramotors, gan paraplāns.
Paramotors rada vilkmi, kas dzen motoparaplānu uz priekšu. Ar vilkmes izmaiņām pilots uzņem vai samazina augstumu. Savukārt paraplāns, kustībā attiecībā pret gaisu, rada cēlējspēku, kas notur sistēmu gaisā.Kas nepieciešams, lai iemācītos lidot ar motoru?
Kas notiek pēc apmācībām?
Cik maksā paramotors?
Kur var nopirkt parmotoru?
Paramotoru var nopirkt pie mums. Klubs "Adrenalīns" ir pieredzējušu paramotoru firmu (PAP-team, Vittorazi, Flyproducts, Corsair) pārstāvis Latvijā. Papildu informāciju var saņemt, rakstot uz [email protected] vai zvanot +371 29345513.
Cik sver paramotors?
Kādi ir paramotoru veidi?
Paramotori iedalās pēc dzinēju kubatūras/jaudas (80-250 cc), pēc rāmja izgatavošanas materiāliem (nerūsējošais tērauds, alumīnijs, titāns, karbona šķiedras), pēc iedarbināšanas veida (rokas vai elektriskais), pēc tā kur pievienojas paraplāns (augstie/zemie vai kustīgie/fiksētie ragi), pēc propellera diametra (115 - 130 cm) pēc tā, vai ir sajūgs (propelleris tukšgaitā griežas vai stāv tukšgaitā), u.c. Tā var turpināt iedziļināties detaļās.
99% paramotoru ir iekšdedzes dzinēju un 2-taktu aparāti. Mēdz būt arī elektriskie, kas ir klusāki un tos nav jāsilda vai jāpielaiž. Tie vienmēr ir gatavi darbam, bet to darbības ilgums nepārsniedz 30-40 minūtes un cenu ziņā ir 2 reizes dārgāki. Bateriju īslaicīguma un lielo izmaksu dēļ piloti parasti izvēlas iekšdedzes dzinēju.
Kā notiek starts ar motoparaplānu?
Pirms starta pilots sagatavo un pārbauda visu ekipējumu. Tiek iesildīts dzinējs. Paraplāns ir izklāts akurāti pret vēju un pilots ar iedarbinātu dzinēju uz muguras sāk virzību pret vēju (ieskrienas) un paceļ gaisā paraplānu. Līdz ko paraplāns veiksmīgi pacelts, pilots palielina apgriezienus un paceļas gaisā. Starta brīdī paramotora svars ir uz pilota pleciem, bet lidojuma laikā svaru tur paraplāns.
Vai ir vajadzīgs speciāls spārns lai lidotu ar paramotoru?
Lai uzsāktu lidot ar paramotoru vai lidotu ar to hobija līmenī, nav nepieciešams speciāls motoparaplāna spārns. Brīvajam un motorizētajam lidojumam pietiek ar vienu "universālu" paraplānu. Taču ja ir vēlēšanās īstenot sportisku lidojumu vai piedalīties sacensībās, piloti izvēlas "reflex" tehnoloģijas paraplānus, kas radīti tieši motorizētajiem lidojumiem.
Ar ko atšķiras motorizētais lidojums no brīvā lidojuma?
Cik ilgi var lidot ar motoparaplānu?
Lidojuma ilgumu ietekmē vairāki faktori. Noteicošais faktors ir degvielas daudzums, ko var ieliet bākā. Zinot, ka dzinējs stundā vidēji patērē 3 - 4 litrus degvielas, var pateikt cik ilgi var lidot. Bākas izmēri svārstās no 8 līdz 20 litriem.
Vidēji degvielas pietiek 2 - 5 stundām. Patēriņu nosaka dzinēja kubatūra, gaisa apstākļi, lidojuma stils, kopējais svars, spārna kravnesība un tamlīdzīgi.
Vairumā gadījumu lidojuma ilgumu nosaka pilots, jo pieņem lēmumu nolaisties, kad viņam to vajag.
Cik tālu var aizlidot ar motoparaplānu?
Pasaules attāluma rekords ir 1101km no Spānijas uz Kanāriju salām. Tas ir pacietības jautājums. Ja pa vējam 100 km var nolidot 1,5 stundās, tad citreiz pret vēju lidojums var ilgt 4 stundas. Piloti lidojumos Latvijā bieži nepārsniedz 100 km robežu. Parasti lidojumi ir lokāli, saistīti ar skaistu vietu apskati vai treniņiem.