Paramotoru tehniskās nedienas un dienas

Mani pūliņi, neveiksmes, veiksmes , padomi un pārdomas par JPX M-25 un citiem motoriem.

Katrs no mums ir pircis paramotoru par vājprātīgu naudu. Pat lietots paramotors maksā tikpat cik mans lietotais Opel Zafira. Teorētiski šim aviācijai paredzētajam motoram  būtu jādarbojas vismaz 5 x uzticamāk par trimmeri vai motorzāģi, kuri mētājas pa garažu līdz tos pavasarī kādam savajagās un tad ar vienu šnores rāvienu tos iedarbinām, lietojam un nometam atkal. Man pat nekad prātā nav ienācis rakāties pa traktoriņa, zālespļāvēja, motocikla, trimmera, motorzāģa, sniega pūtēja, ģeneratora karburatoriem vai nedod Die’s aizdedzes sistēmām. Bet tie darbojas ! Visi darbojas !darbojas, bez virzuļu maiņas, karburatora regulēšanas un visādām citām gudrībām, kuras parasts lietotājs nemaz nevar paveikt. Un maksā tie vidēji 10x mazāk par paramotoru.

Šajā sezonā lidot sanācis maz, tādēļ būtiski savus pirkstus motorā bāzis neesmu. Motors protams ir pieredzējos ļoti daudz darba stundu, bet tam ir nesen mainīti kloķvārpstas gultņi, cilindrs, virzulis ar dredzeniem, aizdedzes svece, karburatotra membrānas un adata. Būtībā visas kustīgās un dilstošās detaļas ir jaunas, līdz ar to tam būtu jālec kā jaunam taču... kas tev deva...

Diskutējot ar Māri Vancānu un lasot dažādus forumus secinājām, ka karburatora „korķa spiediens” (adatas atsperītes noturība) ir jāregulē nevis sausam karburatoram, bet kad šļaukā ir degviela. Pēc vidējiem pūliņiem katrs tikām uzmunsturējuši tādu parikti, kur ar spiedienu var spiest karburatora ieejas caurulītē benzīnu un tad pēc briesmīgas čakarēšanās pastāv iespēja noregulēt, lai tas turās starp 10 un 11 PSI.

Kādas dienas pēc  šī darba motors nolēma atmaksāt ar labu un varēju to labi iedarbināt. Pēc nedēļas atkal viss pakaļā..

Nolēmu pārbaudīt svečvadu.  Noņēmu pīpīti un metāla skavu, kura „sēž” uz sveces. Kaut kāda muguras smadzeņu sajūta lika paraustīt  svečvada dzīslas. Tās viegli iznāca ārā apm 2-3 cm garas. Pielmērīju blakus svečvadam un tai vietā, kur tās iekšpusē bija beigušās, pārgiezu izolāciju.  Svečvadā bija pus centimetru garš izdedzis dobums apmēram vietā kur tas iznāk no „pīpītes”. Acīmredzot vibrācija bija palīdzējusi tām pārluzt un dzirkstele tās piebeigusi līdz galam. Saīsināju svečvadu, visu saliku vietā un dzirkstele it kā uzlabojās, taču dzinēju iedarbināt neizdevās.

1.Padoms – Lietotāja pamācībā ir aprakstītas visādi štrunti, kas ir jāmaina pa x stundām, taču nekur nav minēts svečvads. Lieciet manu pieredzi aiz auss un pārbaudiet svečvadu un citas lietas, kuras it kā nedilst, taču pieredze rāda, ka bojājas.

Par cik no mūsu indukcijas spolēm svečvadu nevar izņemt, tad domāju, ka pārbaudīt to var iedurot ar adatu pie pašas pamatnes un otru galu savienot ar „pīpītē” ieliktas sveces centrālo elektrodu. Ir redzēti bojājumi arī pašā „pīpītē”.

Turpināju mocīties ar iedarbināšanu, bet neveiksmīgi. Svece visu laiku slapja. Nevar saprast vai pārlejas vai nav dzirksteles. Mainu sveces, bet labāk nepaliek. Reiz uz lauka ar briesmīgi aizlietu sveci un motoru darījām sekojoši: aizlieto sveci ieskrūvējām karstā tikko uzsildītā motorā, iedarbinājām un kārtīgi izrūcinājām. Pēc tam karsto iztīrījušos sveci ielikām aizlietajā motorā, kurš ar karstu tīru sveci uzreiz iedarbojās. Pa rokai bija tikai zāles pļāvējs. Ieskrūvēju sveci pļāvējā un tas ierūcās no pus-rāviena. (ar šo esiet uzmanīgi – pļāvēju svecēm parasti ir īsās vītnes – tad to drīkst ieskrūvēt tikai līdz pusei)  Uzsildīju sveci, bet paramotors maita tikai spļauj benzīnu... Secinājums svece nav vainīga un visdrīzāk arī ne degvielas sistēma.

2.Padoms. Atrodiet līdzīgu vai vislabāk analogu iekārtu, samainiet konkrētas daļas un iedarbiniet (vai vismaz mēģiniet)abas ierīces. Novērtējiet, kas uzlabojās, kas nē. Pēc loģikas var noteikt, kura detaļa vainīga un kuru veltīgi turam aizdomās.

Čakarējos vēl labu brīdi. Izskrūvēju sveci, savienoju ar svečvadu, uzlieku uz cilindra, griežu ar starteri un dzirkstele ir. Ieskrūvēju sveci, bet dzinējs nelec. Tad nez kā iedomājos pamēģināt it kā gluži neloģisku variantu: izskrūvēju sveci, uzlieku tai svečvadu, bet tās vietā iekrūvēju citu sveci. Griežu starteri un... dzirksteles nav. Labu laiku pat nevarēju pats saprast ko esmu atklājis. Izrādās – pie sliktiem aizdedzes sistēmas rādītājiem (nav svarīgi, kura detaļa vainīga) dzirkstele parādās tikai dzinējam griežoties lielākā ātrumā, ko nodrošina kompresijas neesamība. Taču kad sveci ieskrūvējam, tad kompresija neļauj mums vai starterim pagriezt motoru tik ātri un kā redzams tieši par tik lai būtu vai nebūtu dzirkstele.

3.Padoms. Pat šķietami objektīvas lietas (piem. dzirksteles esamība vai neesamība) var izmainīties mainoties pat it kā nesaistītiem apstākļiem. Iesaku pārbaudīt dzirksteles esamību tieši šādā veidā !

Pēc visām mocībām nospļāvos (Itālijas virzienā) un nolēmu pasūtīt jaunu VISU aizdedzes sistēmu. Daļēji arī tādēļ, ka 2014.gada Baldene Paramotor Challenge iedarbināšanas uzvarētājs bija Aigars Briune, kurš pāris gadus atpakaļ nopirka jaunu spolīšu ripuli.

Samaksāju apm. kā par jaunu trimmeri un saņēmu : magnētu (kurš sēž uz kloķvārpstas), ripuli ar aizdedzes un lādēšanas spolītēm, indukcijas spoli ar svečvadu un lādēšanas regulatoru.

Noņēmu veco aizdedzi un nolēmu salīdzināt. Magnēti bija salīdzinoši līdzīgi (man jau bija reiz mainīts) taču iesaku pievērst reizi dažos gados arī uzmanību tam, jo tas draņķis mēdz zaudēt savu spēku. Jāatzīst, ka magnētisma spēka nomērīšana ir visai sarežģīta.

Vairāk uzmanību piesaistīja aizdedzes spolīšu elektriskā pretestība. Pamērot ar testeri  galos, kurus šķepselējam uz indukcijas spoles, manai pretestība bija 190 omi, bet jaunajai 310 omi. Biju pierakstījis , ka aizdedzei, ko pirka Aigars Briune bija 250 omi. Secinājumi ? Vai nu manai vecajai bija jau daži tinumi no vibrācijas „sagājuši uz īso” vai arī viņi sākuši ražot ar garāku tinumu, kurš saražo attiecīgi vairāk strāvas. Patieso iemeslu nezināšu, bet IR STARPĪBA.  Kādēļ ir starpība starp pāris gadus atpakaļ pirkto ? vai nu taisa ķep-ļep-adn-GO , resp. katrai spolei savādāk vai arī uzlabojuši.

4.Padoms. Saņemot jaunas detaļas nomēriet kādus objektīvus rādījumus, lai vēlāk būtu ko salīdzināt. Piem. šo lielumu (pretestību spolēs) var nomērīt katrs JPXa nomocītais īpašnieks pat neizjaucot motoru.

Bēdīgā puse protams ir, ka trimmera cenas aizdedzes bloka vadam uzreiz iztrūka vadu izolācija no jaunā lietā korpusa, kurš attiecīgi nav izjaucams un remontējams.

Lai atskrūvētu magnētu ir kādam citam jātura pretī kloķvārpsta ko motora pretējās puses. Tieši blakus gadījās Ivars kurš apzinīgi apņēmās šo uzdevumu veikt. Griežu mazo magnēta uzgrieznīti, bet kloķvārpsta griežās... Gandrīz jau sāku lamāties, ka Ivars nav putru no rīta ēdis, bet izrādās, ka  !!! kloķvārpstas priekšējais uzgrieznis ir galīgi vaļā !!! Pēdējo reizi to biju aizticis, kad mainīju kloķvārpstas gultņus, t.i. apm. 2 gadi atpakaļ. Ej nu sazini cik ilgi es ar tādu nepievilktu jau lidoju.

5.Padoms. Reizi pa reizei pārskatiet skrūves, uzgriežņus un visādus stiprinājumus, lai arī tiem nebūtu nekāda pamata atskrūvēties, ieplaisāt, sadilt u.t.t.

Salicis motoru, secināju, ka dzirkstele ir tāda, ka varētu nosist mežacūku un vēl līdz pusei izcept. Bet ko dod šis vērtējums, ja jūs nevarat to lietot ? Paņēmu vecu aizdedzes sveci un paplatināju tai dzirksteļspraugu. Secinājums – jauna aizdedzes sistēma spēj dot labu dzirksteli svecei ar vairāk kā 3 mm atvērumu starp elektrodiem. Būtībā platāk nav jēgas atvērt, jo sāk sist pāri uz vītni.

Aizlietais motors pielēca uz pirmā virzuļa sitiena un ir pamatotas aizdomas, ka slikti strādājoša aizdedzes sistēma arī varētu būt par kādu no iemesliem jaudas trūkumam.

Starp ir laba dzirkstele arī ar veco indukcijas spoli. Tātad pamata vaina bija aizdedzes spolītēs, kuras ir teorētiski nekustīga un nenovecojoša detaļa.

Rezumē. Paramotoru ražotāji ir „krāni”, jo pa lielam visi dzinēji ir salasīti no visādiem motorolleriem, motorzāģiem un saķibināti kopā sevišķi nedomājot par to ilgmūžību.  Nepaļaujieties un pamācībā rakstīto, domājiet ar savu galvu !(piem. M-25 paplašinātajā pamācībā ir norādīts, ka vadiņiem, kuri dod jaudu starterim ir jābūt 8mm diametrā !! Droši vien, ka domāts ir 8mm/2, bet tā ir rupja kļūda un tās ir aviācijas dzinēja nevis veļas pulvera pamācība )

Rakstiet šādus rakstus par citiem motoriem un saviem secinājumiem. Dalieties informācijā ! Tikai tā mēs samazināsim čakarēšanās stundas un „norautās” lidojamās dienas.

 

 

 


Komentāri: 9
    Made by kalichava