Bassano skola 2016

Nedaudz vēlējos padalīties ar iespaidiem par Basano kalnu skolu no pilnīga ”zaļa” pilota skatpunkta.

Raksts nedaudz haotisks, jo visa iegūtā informācija vēl nav nosēdusies. Ceru, ka manas pārdomas par pieredzēto būs vērtīgs informācijas avots nākamajiem jaunajiem pilotiem. Ja tā var teikt, tad Ierados Basano tikko no skolas sola. Pilota apliecību saņēmu Frankfurtes lidostas tranzīta zonā, gaidot reisu uz Venēciju.

Sākšu ar statistiku. Pavisam tika veikti 18 lidojumi. Kopējais lidojuma laiks 9 stundas. Ilgākais lidojums 1 h 44 min. Īsākais 6 min, kad lejā nāk ar spirālēm, pusmuciņām (wingover; полубочка) un vēl pēc tam ar ausīm. Pieredzējušiem pilotiem tas liksies nieks, bet man, kas redzējis tikai Rumbulu, rezultāts liekas ļoti labs. Te arī pirmā atziņa – reģistrējiet savus lidojumus xcontest.org vai tam līdzīgos portālos, lai vēlāk varat analizēt savus lidojumus.

Kā jau Andris Kuzmans rakstīja, tad laikapstākļi mūs lutināja. Kā sestdien (16.04.16) sākām lidot, tā līdz pašai piektdienai (22.04.16). Paveicās arī tādā ziņā, ka katra diena bija savā ziņā unikāla. Dažas dienas bija tādas, ka nācās no mūsu instruktora Krišjāņa dzirdēt šādu frāzi “šodienas laikapstākļi ir izņēmums šai vietai”.
Mākoņi
Un protams, mākoņi. Mākoņi var gan palīdzēt kā termāļu indikatori, gan arī radīt bīstamas situācijas (apgrūtināt redzamību; iesūkt). Dabūju arī izjust kā tas ir, ka mākoņu efekta rezultātā konstanti ceļ augšā (+1,0 - +2,0 m/s). Pirmo reizi nokļūstot šādā situācijā sajaucu pat stropes. Krišjāņa reakcija pa rāciju “Ko tu tur tagad dari?”. Lūk, paraplāns ir jāpārzina līdz muguras smadzenēm, lai pat nestandarta situācijās nesajauktu stropju rindas un darbības notiktu muskuļu atmiņas līmenī.
Termāļi
Pats pirmais rīta starts. Pacelšanās un viegla planēšana gar kalna nogāzi uz norādīto nolaišanās laukumu. Lidojuma kvalitāte tāda paša kā Rumbulā vienīgi bilde skaistāka. Bet tad sekoja otrais, dienas lidojums. Pacelšanās mazliet brāzmainā vējā, bet tad viss sākās. Pēkšņi spēcīgs rāviens uz augšu, spārns sagāžas uz vieniem sāniem. Jau pēc pus sekundes spārns gāžas uz priekšu. Pirmā doma “tad tāds lūk ir tas termālis par ko visi runā”. Un šovs varēja sākties – strādājam ar klevantēm, ķeram knābienus, griežam termāļus. Perfekts mācību poligons, lai apgūtu knābienu ķeršanu un termāļu griešanu pie dažādiem rotācijas leņķiem un rādiusiem. Jau nākamajās dienās termāļi nelikās nekas drausmīgs. Nepārprotiet, bet nācās arī burtiski sajust siltās gaisa plūsmas – lido, bet te pēkšņi apņem silta brāzma no apakšās. Vismaz uz brīdi var sasildīties. Apgūstot termāļus šo dienu laikā, manā vārdnīcā tie bija ieguvuši jaunu sinonīmu – iespējas. Iespējas iegūt augstumu = aizlidot tālāk.
Skrāpēšanās
Otra iespēja, lai tiktu augstāk vai paildzinātu lidojumu, ir skrāpēšanās gar kalnu. Ņemot vērā instruktora ieteikumus – vērot saules stāvokli, mākoņu pārklājumu un nogāzes profilu – bija iespējams rast gar nogāzi augšup ejošās plūsmas. Vienīgi bija jāuzmanās pielidot nogāzei pārlieku tuvu, tādējādi nogriežot sev manevra iespējas neparedzētu apstākļu gadījumā. Attiecīgi bija jautājums – cik tuvu var līst nogāzei? Lidošana ietver pārāk daudz mainīgo, lai rastu konkrētu atbildi - pastāvīgi ir jāanalizē situācija un atbilstoši tai jāpieņem lēmums. Manuprāt, viens no indikatoriem pēc manas pieredzes varētu būt šāds. Kad lidojot gar nogāzi var sajust meža smaržu, tad tas jau ir pa tuvu.

Galvenais secinājums - respektēt laikapstākļus, jo nekāds high-end ekipējums neglābs pieņemot stulbus lēmumus. Kopš Basano debesīs skatos pavisam citādāk – pētu mākoņus, iztēlojos termāļu plūsmas, vēroju putnu uzvedību.

Lidojuma laiks
Salīdzinot ar Rumbulu, kur vidēji viens lidojums ir aptuveni 10 min, tad Basano varēja kārtīgi izlidoties. Lielais lidojuma laiks ļāva gan intensīvi atkārtot iegūtās zināšanas, gan daudz maz noslīpēt iegūtās prasmes. Beidzot varēju pārbaudīt akseleratora efektu pie dažādiem izspiešanas līmeņiem. Knābienu ķeršana dažādas intensitātes apstākļos. Ja Rumbulā viena lidojuma laikā var simulēt maksimums piecus knābienus, tad Basano pieci knābieni var būt minūtes laikā, bet visa lidojuma laikā – vairāk pat par piecdesmit. Vairākkārtēja augstuma uzņemšana ļāva trenēties wingoverus, kā arī spirāles.
Bez tam, jau otrajā lidojumu dienā pārliecinājos, ka pacietība atmaksājās. Ilgi sēdēju vienā vietā virs Handglider starta līdz sagaidīju stiprāku termāli. Tas man ļāva pacelties pietiekami augstu, lai varētu pārlidot “cirku” ar drošu rezervi un aizlidot tālāk mikro maršrutā, un ar pietiekamu rezervi atgriezties virs nosēšanās laukuma. Mikro maršruts bija tik iespaidīgs, ka todien vairs lidot negribējās – emociju trauks bija pārpildīts :)
Bija dienas, kad tik ļoti turēja gaisā, ka uz nosēšanos nācām tikai Maslova piramīdas pamatvajadzību spiesti. Attiecīgi ir vēl jāiemācās gaisā padzerties, paēst un citādi izrīkoties. Vienvārdsakot kļūt autonomam.
Dažas dienas bija tik ļoti lidojamas un intensīvas, ka atsita tās foršās sajūtas, kas ir bijušas piedaloties sporta nometnēs (hard, but rewarding).

Paldies
Lielumlielais paldies mūsu instruktoriem – Krišjānim un Dzintaram. Ļāva darboties un rast pārliecību, ka visu varam izdarīt paša spēkiem. Esmu lepns, ka mums ir tieši šāda skola nevis kāda vāciešu vai holandiešu pieskatītava.
Paldies Mārim par busu. Bez tā es nezinu kā būtu – ne spārnu varētu noņemt no vadiem, ne visa skola vienā rāvienā varētu uzbraukt kalnā.
Paldies arī visiem skolas biedriem. Domāju labi atpūtāmies, daudz iemācījāmies un darbojāmies kā komanda.

Nākamo darbu saraksts
- groundhandlings kā tāds, plus groundhandlings pakalnos. Groundhandlings var likties garlaicīgs, bet manuprāt tas ir pats pamats, lai justos ar spārnu komfortabli. Es saskatu analoģiju futbola treniņos. Dažreiz viss treniņš paiet tikai žonglējot bumbu. Tas ir garlaicīgi, bet spēles laikā tas atmaksājas. Kas ir uztrenējis žonglēšanas, tam bumba “līp” pie kājas. Bet kas to nav darījis – tam bumba atlec no kājas kā no sienas.
- darbs pie pacelšanās un nosēšanās. Paldies instruktoriem, ka filmēja mūsu startus. Visas kļūdas kā uz delnas un attiecīgi motivācija tās novērst.
- kompasa ierīkošana kokpitā. Elektronika var pievilt, bet orientāciju nedrīkst zaudēt.
Komentāri: 7
    Made by kalichava